-->

söndag 19 augusti 2012

the swedish word 'fika'.




det engelska order för 'fika'.
ni vet att det inte existerar va?
det är precis som ordet 'lagom'. 
det finns ingen översättning.

jag har haft diskussionen tre gånger den här sommaren.
för de vet att det finns något i Sverige som heter fika.
och så får jag förklara vad det innebär.

Och min förklaring är precis som ovan.
kaffe med något att äta, gärna något sött.
men en macka går också bra.

10-fika, 15-fika och fredagsfika.
fick frågan varför jag aldrig dragit igång fredagsfika?
ja, det kan man ju fråga sig...
en anledning: har inga bakredskap.
en annan: ingen har direkt visat intresse så varför slita i köket?
men har faktiskt bakat en gång. Och får väl göra det igen eftersom jag snart slutar.

ska printa ut bilden ovan och sätta den på kontorets anslagstavla.
så glömmer de inte.
och så kanske de inför det hädanefter.
fika - denna ljuvliga idé som vi svenskar hittat på. 


just nu i soffan med andra koppen kaffe.
dock inget sött att äta till.
men en bagel med cream cheese och skinka funkar lika bra :)

1 kommentar:

  1. Haha fika is the shit! Tänkte på dig häromdagen när jag gick genom Grenoble, har finns HUR MYCKET fina barnklädesbutiker som helst och inte sådarna där stora kedjor utan små söta butiker med märkeskläder för barn blandat med vackra små franska billiga plagg! När vi får barn åker vi hit :)

    SvaraRadera