-->

söndag 31 augusti 2014

kaffekakor.



när man bara slaffsar runt hemma är det svårt att inte bli sockersugen. och när det för en gång skull visar sig att man har samtliga ingredienser till ett bak hemma, då är det inte läge att avstå. så jag satte igång en deg och medan den vilade i frysen (som jag sedan insåg skulle varit kylen) gick jag ut för en liten promenad. härligt! och så himla mycket godare med kakor när man faktiskt rört lite på fläsket.

nu har jag glufsat i mig två stycken av dessa kaffekakor tillsammans med en kopp kaffe. de får helt klart tummen upp! för er som också är sugna på att baka dessa, here you go:

degen:
200 g kallt smör
1 dl strösocker
3,75 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 msk snabbkaffepulver
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

kaffesmörkrämen:
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
0,5 msk kallt kaffe (jag tog lite mer för smakens skull, men då kan ni behöva tillsätta lite mer florsocker också) 



gör såhär:
vispa smör och socker fluffigt. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner det i smörfluffet. forma degen till två rullar 4-5 cm i diameter som du sedan plastar in och lägger i kylen (inte frysen, även om det också funkade efter ett tag)  i ca 2 timmar. 
Sätt ugnen på 175 grader. skär rullarna i 0,5 cm tjocka skivor och lägg rundlarna på en bakplåtspappersklädd plåt. grädda i mitten av ugnen i ca 8 minuter. låt kakorna kallna och gör under tiden smörkrämen. vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker. vispa i äggulan och kaffet. bred smörkrämen på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dem två och två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar